Lale Keyhani
14.12.2024-01.02.2025
Opening: 14.12.2024, 18h
Magazin Release: 01.02.2025, 11-17h
[EN] “If I refuse to remember, I am actually ready to do anything.” According to Hannah Arendt, remembering is crucial for critical action. This raises the question of what we want to remember and what structures we build for suppporting this purpose: Statues and legends, enemies and role models, songs, ideas and rituals. And how we internalize these fragments in order to actualize them as parts of ourselves in the present. But what myths have been attached to symbols such as Notre-Dame? What about the Swiss mountains, Persepolis, the Silk Road and the Roman Empire? And what about everything we have forgotten? Selective memory carries the risk of romanticization and with it the sorrow of nostalgia – a toxic desire for what is no longer and perhaps never was. But the visit to the city of Bam, destroyed by the earthquake, was real, has become an embodied experience and is ready to materialize through that one smell, that one color or that one song. What I am is what I have become, is what I‘ve remembered and repeated too often for it not to have become part of me. Our bodies, shaped and molded by repeated performances, produce the illusion of having a core deep within us that determines who we are. But this core is not entirely unique; it shows similarities to other cores. A circumstance that is explained less by practices of remembrance than it is confused with the notion of a latent cohesion between people of similar nature. Our kind. But perhaps we should not forget Hannah Arendt and remember what we wanted to forget. Welcome!
[DE] „Wenn ich mich weigere zu erinnern, bin ich eigentlich bereit, alles zu tun.“ Nach Hannah Arendt ist das Erinnern die Grundlage für ein kritisches Handeln in der Gegenwart. Dabei stellt sich die Frage, woran wir uns erinnern wollen und welche Stützen wir dazu bauen: Statuen und Legenden, Lieder, Feind- und Vorbilder, Ideen und Rituale. Und wie wir diese Bruchstücke verinnerlichen, um sie als Teile unserer selbst in der Gegenwart zu aktualisieren. Doch mit welchen Mythen werden Symbole wie die Notre-Dame gefüllt? Wie steht es um die Schweizer Berge, um Persepolis, die Seidenstrasse und das Römische Reich? Und wie um all das, was wir vergessen haben? Selektives Erinnern birgt die Gefahr der Romantisierung und mit ihr das Leid der Nostalgie – ein toxisches Begehren danach, was nicht mehr ist und vielleicht nie war. Doch der Besuch der vom Erdbeben zerstörten Stadt Bam war real, ist als leibliche Erfahrung in den Körper sedimentiert und steht bereit, durch den einen Geruch, die eine Farbe oder das eine Lied gegenwärtig zu werden. Was ich bin ist was ich geworden bin, ist was ich zu oft erinnert und wiederholt habe, als dass es keinen Teil von mir hätte werden können. Unsere von wiederholten Performanzen geprägten Körper produzieren die Illusion, ganz tief in uns drin einen Kern zu verspüren, der uns zu dem macht, was wir sind. Doch ist dieser Kern nicht ganz individuell, er weist Überschneidungen mit anderen Kernen auf. Ein Zustand, der weniger mit Erinnerungspraktiken erklärt, als mit der Vorstellung verwechselt wird, es gäbe einen latenten Zusammenhalt zwischen Menschen ähnlicher Natur. Unsereins. Doch vielleicht sollten wir Hannah Arendt nicht vergessen und uns daran erinnern, was wir vergessen wollten. Willkommen!
exhibition view, Lale Keyhani, Parting Persepolis, For, Basel
Lale Keyhani, a hint of cherry, 2024, 3-channel HD video installation, stereo, loop, 4.30 min.
Lale Keyhani, a hint of cherry (video-excerpt), 2024, 3-channel HD video installation, stereo, loop, 4.30 min.
exhibition view, Lale Keyhani, Parting Persepolis, For, Basel
Lale Keyhani, Search for Khubady, 2024, 4K, stereo, 35 min.
Lale Keyhani, Search for Khubady, 2024, 4K, stereo, 35 min.
Lale Keyhani, Search for Khubady, 2024, 4K, stereo, 35 min.
Lale Keyhani, Search for Khubady, 2024, 4K, stereo, 35 min.
Lale Keyhani, Search for Khubady, 2024, 4K, stereo, 35 min.
Lale Keyhani, Search for Khubady (video-excerpt), 2024, 4K, stereo, 35 min.