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Melting Point

Paul Fritz, Noemi Pfister, Christophe de Rohan Chabot, Virginie Sistek, Matthias Sohr, Baker Wardlaw
30.08.2024 – 12.10.2024
Magazin Release: 12.10.2024 11-17h

[EN] I don‘t give a fuck. Developed in African-American resistance against an oppressive, white and propertied class, coolness was later adapted precisely by those who were thus addressed as aggressors: The European avant-garde practiced relaxed self-control in order to set itself apart from a mass society, that was driven by desires and needs to act in haste and hurry. Affected by such demotion, middle class representatives began as well to practice indifference in order to present the cooling of embarrassing passions – and thereby secure opportunities for social advancement. Today, cooling techniques manifest themselves in a wide range of milieus, including couch potatoes and aging American presidents, and for many seem to be an unavoidable strategy for coping with everyday life: As a pleasurable regulatory practice, it helps to relax from time to time, keeps cash coming in, keeps us in the green. The crises of the present can thus be met with indifference, promises that have not been kept can be soberly accepted and, now and again, egocentric complacency can be indulged. But it is precisely in the frosty distance of late capitalist relationships that a new form of coolness seems to be emerging – one that eventually reaches the melting point of individual cooling: It is forgiving, emotionally involved, vulnerable and calming at the same time. It is cute, keeps its distance with a laugh, acts in groups, and defies social absurdities and senseless concepts of life. #shitshow creates that kind of social proximity that has the potential to overturn the status quo. Even anger can be expressed with cute emojis. In this way, it seems possible to get heated and outraged together, to amuse and relieve each other while keeping a cool head at all times. Welcome!

[DE] I don‘t give a fuck. Herausgebildet im afroamerikanischen Widerstand gegen eine unterdrückende, weisse und besitzende Klasse, wurde Coolness genau von jenen adaptiert, die damit als Aggressor*innen adressiert wurden: Eine europäische Avantgarde praktizierte entspannte Selbstkontrolle, um sich von einer Massengesellschaft abzuheben, die getrieben von Begierden und Nöten in Hast und Eile agieren würden. Von solcherart Herabsetzung betroffen, begann sodann auch die europäische Mittelklasse damit, sich in kühlender Gleichgültigkeit zu üben, um die Abkühlung peinlicher Leidenschaften zu präsentieren – und sich dadurch soziale Aufstiegsmöglichkeiten zu sichern. Heute manifestieren sich Techniken des Coolings in vielfältigen Milieus, Couch Potatoes und alternde Amerikanische Präsidenten inbegriffen, und dienen für viele als unumgängliche Strategie um den Alltag zu meistern: Als lustvoll-regulatorische Praxis verhilft sie sowohl zur zwischenzeitlichen Entspannung als auch zur ungestörten Vermehrung von Geld. Den Krisen der Gegenwart kann so getrost mit Gleichgültigkeit begegnet, nicht eingetroffene Versprechungen nüchtern akzeptiert, und zuweilen auch in egozentrischer Selbstgefälligkeit verweilt werden. Doch scheint sich gerade in eisiger Distanz spätkapitalistischer Beziehungen eine neue Form von Gelassenheit zu bilden, die den Schmelzpunkt individueller Kühlung erreicht: Sie zeigt sich versöhnlich, emotional involviert, verletzlich und beruhigend zugleich. Sie ist cute, distanziert sich lachend, handelt in Gruppen, und setzt sich über gesellschaftliche Absurditäten und sinnlose Lebenskonzepte hinweg. #shitshow schafft jene soziale Nähe, die das Potential besitzt, Bestehendes zu stürzen. Selbst Wut lässt sich mit niedlichen Emojis ausdrücken. Auf diese Weise scheint es möglich, sich gemeinsam zu erhitzen und zu empören, sich zu amüsieren und zu entlasten und dabei beständig kühlen Kopf zu bewahren. Willkommen!

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exhibition view, Melting Point, For, Basel

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Noemi Pfister, Anonimous Artists, 2024, oil on canvas, 306 x 195 cm

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Virginie Sistek, Monogamie, 2024, couches, 305 x 210 x 69 cm

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Virginie Sistek, Monogamie (detail), 2024, couches, 305 x 210 x 69 cm

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Virginie Sistek, Monogamie (detail), 2024, couches, 305 x 210 x 69 cm

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exhibition view, Melting Point, For, Basel

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Baker Wardlaw, the partners, 2023, cast bronze, 10 x 22 x 32 cm

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Noemi Pfister, Great things end, small things endure, 2024, oil on canvas, wood frame, 162 x 122 cm

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exhibition view, Melting Point, For, Basel

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Paul Fritz & Virginie Sistek, My wife reads novels. I haven‘t got the time., 2024, 3d-animated video-loop

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Paul Fritz & Virginie Sistek, My wife reads novels. I haven‘t got the time. (video-still), 2024, 3d-animated video-loop

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Paul Fritz & Virginie Sistek, My wife reads novels. I haven‘t got the time. (video-still), 2024, 3d-animated video-loop

Paul Fritz & Virginie Sistek, My wife reads novels. I haven‘t got the time. (video-excerpt), 2024, 3d-animated video-loop

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exhibition view, Melting Point, For, Basel

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exhibition view, Melting Point, For, Basel

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Matthias Sohr, Treppenlift-Skulptur 5, 2024, various materials, 370 x 102 x 110 cm

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Matthias Sohr, Treppenlift-Skulptur 6, 2024, various materials, 308 x 170 x 85 cm

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Matthias Sohr, Treppenlift-Skulptur 6 (detail), 2024, various materials, 308 x 170 x 85 cm

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exhibition view, Christophe de Rohan Chabot, For, Basel

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exhibition view, Christophe de Rohan Chabot, For, Basel

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Christophe de Rohan Chabot, Untitled (Pika red), 2023, sublimation print on aluminum, 50 x 50 x 16 cm

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Christophe de Rohan Chabot, Untitled (Pika gray 2), 2023, sublimation print on aluminum, 50 x 50 x 16 cm

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Christophe de Rohan Chabot, Untitled (aluminum piece), 2024, aluminum, 60 x 37.5 x 18 cm

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Christophe de Rohan Chabot, Untitled (bunny black), 2023, sublimation print on aluminum, 60 x 36,5 x 18 cm

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exhibition view, Melting Point, For, Basel

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Baker Wardlaw, the partners, 2023, cast bronze, 10 x 22 x 32 cm

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Noemi Pfister, Ragazzi di vita, 2024, oil on canvas, wood frame, 97 x 63 cm

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Virginie Sistek, She‘s so lucky, she‘s a star but she cry, cry, cries in her lonely heart, thinking if there‘s nothing missing in my life then why do these tears come at night?, 2024, fans