logo for

Unbetrauerbar

21.10.2022 – 10.12.2022
Petra Cortright, Giulia Essyad, Elin Gonzalez, Aneta Grzeszykowska, Pauline Julier, Norbert Klassen, Callum Ross, Rita Siegfried, Simon Wyss

[EN] According to Sigmund Freud, the condition of melancholia denotes the inability to mourn for something. While mourning is a normal process, he describes melancholia as an illness. Thus framed, melancholia is configured as a personal problem and its critical potential is rendered harmless. Against this background, Judith Butler shows how speaking openly about the social and cultural triggers of melancholia becomes an act of resistance. This is the starting point for our exhibition. What is ungrievable, and what we should indeed grieve for, are decided collectively. In a mundane act of violence, we collectively establish clear boundaries and silence those who transgress them. The works on display make impossible grief, unfulfilled longings and unattainable ideals palpable. They initiate a critical dialogue with us, guardians of norms, who manifest this normativity both physically and mentally when we enter the space. Welcome!

Unbetrauerbar stands in dialogue with the magazine Desire Regret Depression Nostalgia with text contributions by Ọlákìítán Adéolá, Orna Donath, Maximilian Jablonowski, Meret Kaufmann.

[DE] Folgen wir Sigmund Freud, ist Melancholie ein Zustand, der die Unfähigkeit bezeichnet, etwas zu betrauern. Während Trauern ein normaler Prozess sei, beschreibt er die Melancholie als Krankheit. Mit dieser Rahmung wird die Melancholie zum persönlichen Problem geformt und in ihrem kritischen Potential unschädlich gemacht. Vor diesem Hintergrund zeigt Judith Butler auf, wie das öffentliche Sprechen über soziale, gesellschaftliche und kulturelle Auslöser von Melancholie zum Akt des Widerstands wird. Hier setzt unsere Ausstellung an. Was unbetrauerbar ist und worum wir trauern sollen, wird im Kollektiv entschieden. In einem alltäglichen Gewaltakt stellen wir gemeinsam klare Grenzen her und bringen diejenigen zum Schweigen, die sie übertreten. Die ausgestellten Werke machen verunmöglichte Trauer, unerfüllte Sehnsüchte und unerreichbare Ideale fühlbar und beginnen einen kritischen Dialog mit uns, die als Hüter*innen von Normativitäten diese mit unserem Körper und Geist in den Raum tragen. Willkommen!

Unbetrauerbar erscheint im Dialog mit dem Magazin Desire Regret Depression Nostalgia mit Ọlákìítán Adéolá, Orna Donath, Maximilian Jablonowski, Meret Kaufmann.

images

exhibition view

images

exhibition view

images

Giulia Essyad, Familiar, 2020, 100 x 70 cm, digital print on fabric, aluminum frame, LED

images

exhibition view

images

exhibition view

images

Rita Siegfried, Mond und Tasse, 2022, 27 x 30 cm, acrylic on wood

images

Rita Siegfried, Weisse Bank, 2009, 51 x 33 cm, acrylic on wood

images

Rita Siegfried, Hintergarten, 2009, 26 x 41 cm, acrylic on wood

images

Pauline Julier, Cercate Ortensia, 2021, two-channel HD-video, 16‘10‘‘

Pauline Julier, Cercate Ortensia, two-channel HD-video, 16'10'', 2021 (excerpt)

images

Elin Gonzalez & Callum Ross, Clockwatchers, 2021, 3D-animated film, 23‘

Elin Gonzalez & Callum Ross, Clockwatchers, 2021, 3D-animated film, 23‘ (excerpt)

images

exhibition view

images

Elin Gonzalez, Enter the Swarm (Matthias), 78.5 x 68.5 cm, 2022, pencil on paper

images

exhibition view

images

exhibition view

images

Simon Wyss, Untitled (Vögel), 32 x 55cm & Untitled (Fische), 32 x72.5 cm, 2018, ink on paper

images

Rita Siegfried, Weisses Tuch, 2008, 17 x 17 cm, tempera on wood

images

Giulia Essyad, Crying, 2021, 200 x 99.5 cm, digital print on fabric, aluminum frame, LED, sound, 4‘40‘‘ listen on soundcloud: https://soundcloud.com/activerat/giulia-essyad-crying-excerpt

images

exhibition view

images

exhibition view

images

Petra Cortright, VVEBCAM, 2007, webcam video, 1‘43‘‘

Petra Cortright, VVEBCAM, 2007, webcam video, 1‘43‘‘ (excerpt)

images

exhibition view

images

Norbert Klassen, part of the cycle Menschen, 1979-2009, dimensions variable, candles

images

Aneta Grzeszykowska, Mama #33, 2018, 51 x 36.5 cm, silver gelatin print