Baker Wardlaw
18.05.2024–29.06.2024
[EN] Field training. Two teenagers sitting on a table, drinking beer. People in safety vests approach them. Smoke streams across the floor, a fireman crawls along the hose into the building, his face covered with a sheet. In The Scenario House, a quarreling couple is threatening each other with weapons, the door bursts open and bodies stream in, pushing the man to the ground. Crises are tested and overcome; real life is experienced at first hand. Recognizing patterns enables us to act. However, crises are not to be found in natural conditions. They have to be repeatedly retold, problematized and brought to attention, as only an established crisis provides the source and legitimacy for change: New boundaries can then finally be drawn and new orders established. So, the question is how something is turned into a problem and by whom. And whether we want to be part of the problem, which may not be a problem, or its solution. In case of doubt, the crisis actor offers emotional guidance, but can their acting always be trusted? If the formula is wrapped in the right algorithm, the proposal for problematization can cause leverage effect – in other words, whoever convinces the most wins. The use of dark patterns and other dubious methods are not only permitted, they are the norm. With a little bit of luck, it will work. Welcome!
Crisis Actor stands in dialogue with the magazine Think Trust State Crisis with text contributions by Matthias Lemke, Celia Martín, Olga Reznikova, Jak Ritger.
[DE] Feldtraining. Zwei Teenager sitzen auf einem Tisch, trinken Bier. Menschen in Warnwesten nähern sich ihnen. Rauch strömt über den Boden, ein Feuerwehrmann robbt am Schlauch entlang ins Gebäude, sein Gesicht mit einem Leintuch bedeckt. Im Scenario House bedroht sich ein streitendes Paar mit Waffen, die Tür springt auf, Uniformierte dringen ein und drücken den Mann zu Boden. Krisen werden erprobt und überwunden, die Realität des Lebens hautnah erfahren. Wird das Muster erkannt, befähigt es zum Handeln. Allerdings sind Krisen nicht im Naturzustand zu finden. Sie müssen immer wieder neu erzählt, problematisiert und mit Aufmerksamkeit belegt werden, denn erst eine anerkannte Krise bietet Grundlage und Legitimation zur Veränderung: Dann endlich können neue Grenzen gezogen und Ordnungen gebildet werden. Es stellt sich also die Frage, wie etwas von wem zum Problem gemacht wird. Und ob wir Teil des Problems, das vielleicht kein Problem ist, oder dessen Lösung sein wollen. Im Zweifelsfall bieten Crisis Actors emotionale Entscheidungshilfen. Doch können wir dem Krisenschauspiel wirklich trauen? Ist die Formel in den richtigen Algorithmus verpackt, bewirken Problematisierungsvorschläge Hebelwirkung – das heisst, wer die meisten überzeugt, gewinnt. Dark Patterns und sonstige unlautere Methoden sind nicht nur erlaubt, sie bilden die Regel. Mit etwas Glück funktioniert’s. Willkommen!
Crisis Actor erscheint im Dialog mit dem Magazin Think Trust State Crisis mit Matthias Lemke, Celia Martín, Olga Reznikova, Jak Ritger.
exhibition view, Baker Wardlaw, Crisis Actor, For, Basel
Baker Wardlaw, mirror, 2023, hi-visibility paint on non structural walls of the exhibition space, variable dimensions
Baker Wardlaw, (bit) apparatus, 2024, vauban barriers (BS), steel ballasts (VD), hardware, 110 x 250 x 250 cm
Baker Wardlaw, closeup of (bit) apparatus, 2024
Baker Wardlaw, closeup of (bit) apparatus, 2024
Baker Wardlaw, closeup of (bit) apparatus, 2024
Baker Wardlaw, closeup of (bit) apparatus, 2024
exhibition view, Baker Wardlaw, Crisis Actor, For, Basel
exhibition view, Baker Wardlaw, Crisis Actor, For, Basel
Baker Wardlaw, (information exploit) apparatus, 2024, bead blast stainless steel, glass, cast aluminum, smd stencil, hardware, 100 x 70 x 30 cm
Baker Wardlaw, closeup of (information exploit) apparatus, 2024
Baker Wardlaw, closeup of (information exploit) apparatus, 2024
exhibition view, Baker Wardlaw, Crisis Actor, For, Basel
Baker Wardlaw, (mass distinction) apparatus, 2024, vauban barriers (BS), steel ballasts (VD), hardware, variable dimensions
exhibition view, Baker Wardlaw, Crisis Actor, For, Basel
Baker Wardlaw, (discrete auto evaluation) apparatus, 2024, second hand foil mirror: cut, folded, and reassembled, 166 x 500 x 4 cm
Baker Wardlaw, closeup of (mass distinction) apparatus, 2024, (discrete auto evaluation) apparatus, 2024
exhibition view, Baker Wardlaw, Crisis Actor, For, Basel
Baker Wardlaw, closeup of (mass distinction) apparatus, 2024