Nikolaus Heinzer, Raja’a Khalid, Kim Naehoon, Jennifer Merlyn Scherler
Magazin Release: 1.11.2025, 11-17h
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[EN] Fearing ridicule, the soldier in George Orwell’s Shooting an Elephant acts according to what his way too big mask, the role as an imperialist, demands of him: he kills the gently grazing elephant for no reason. In doing so, he confirms what the many eyes on his back expect of him. He remains authentic. According to Erving Goffman, actions are considered authentic when they confirm one’s own expectations of a person. What complicates the matter is the strong belief of genuinely being that way. By following a historically evolved idea, we inevitably grow into it. Within this illusion, smartly dressed, smooth-operating company employees enter the war room to answer unresolved questions regarding their corporate design. The house of cards that shelters the idea is maintained through joint presentation and protected against harmful influences. In Vampire ANT Moth Maids Dilruba gets bitten. Gothic letters on a black background draw her into the dark and open Raja’a Khalid’s story on the negotiation of reality and its limits. It is by no means only humans who have the power to act, as Nikolaus Heinzer makes clear in his introduction to actor-network theory. Artificial blood, melancholic music, and guns can also make a difference. In the chain of hardly controllable variables, phenomena can easily get out of hand. It may then be helpful to take a closer look at specific connections. Kim Naehoon sees the interplay of cultural dissatisfaction, technological possibilities, and new forms of communication as fertile ground for fascism: Moth people, who lack sensibility and a sense of time, flutter from one attraction to the next, seemingly carrying the weight of the world on their wings. In a combination of anime, Victorian costumes, and hyper-individualized society, Jennifer Merlyn Scherler experiences a completely different situation: In the 2.5-dimensional space of the maid/made café, it is possible to be forever 17, to come home again and again, to escape loneliness and to cry together.
Vampire ANT Moth Maids appears in dialogue with the exhibition Wear a Mask and your face grows to fit it which took place at For from 28.08.2025 to 01.11.2025 by Sebastián Dávila, Leon Höllhumer, Mati Jhurry, SPORT, Jennifer Merlyn Scherler, Melanie Jame Wolf.
[DE] Aus Angst sich lächerlich zu machen handelt der Soldat bei George Orwells Elefantenjagd danach, was seine viel zu grosse Maske, seine Rolle als Imperialist, von ihm verlangt: Er tötet den lieblich grasenden Elefanten ohne Grund. Damit bestätigt er, was die vielen Augen in seinem Rücken von ihm erwarten. Er bleibt authentisch. Nach Erving Goffman wird ein Handeln dann als authentisch bewertet, wenn es die eigenen Erwartungen in Bezug auf die Person bestätigt. Was die Sache verkompliziert, ist das starke Gefühl, auch wirklich so zu sein. Folgen wir einer historisch gewachsenen Idee, wachsen wir unweigerlich in sie hinein. In dieser Illusion begeben sich streng gekleidete, geschmeidig agierende Firmenangestellte in den War Room, um offene Fragen zu ihrem Corporate Design zu klären. Das Kartenhaus der Idee wird in gemeinsamer Darstellung aufrechterhalten und gegen Schadenseinfluss beschützt. In Vampire ANT Moth Maids wird Dilruba gebissen. Gotische Buchstaben auf schwarzem Hintergrund ziehen sie in den Abgrund und eröffnen Raja’a Khalids Geschichte um die Aushandlung von Wirklichkeit und deren Grenzen. Handlungsmächtig sind dabei längst nicht nur die Menschen, wie Nikolaus Heinzer in seiner Einführung in die Akteur-Netzwerk-Theorie deutlich macht. Auch Kunstblut, melancholische Musik und Pistolen können Wirkung entfalten. Doch in der Verkettung von schwer kontrollierbaren Teilchen können Phänomene auch aus dem Ruder laufen. Dann mag es hilfreich sein, einzelne Verbindungen genauer zu betrachten. Im Zusammenspiel von kultureller Unzufriedenheit, technologischen Möglichkeiten und neuen Kommunikationsformen erkennt Kim Naehoon einen Nährboden für Faschismus: sensibilitätsarme Mottenmenschen ohne Zeitgefühl flattern von einer Sensation zur nächsten und tragen dabei scheinbar die Last der Welt auf ihren Flügeln. In der Verkettung von Anime, viktorianischen Kostümen und hyperindividualisierter Gesellschaft erfährt Jennifer Merlyn Scherler eine ganz andere Situation: Im 2.5-dimensionalen Raum des maid/made-Cafés ist es möglich ewig 17 zu sein, immer wieder nach Hause zu kommen, der Einsamkeit zu trotzen und gemeinsam zu weinen.
Vampire ANT Moth Maids erscheint im Dialog mit der Ausstellung Wear a Mask and your face grows to fit it mit Sebastián Dávila, Leon Höllhumer, Mati Jhurry, SPORT, Jennifer Merlyn Scherler, Melanie Jame Wolf, die von 28.08.2025 bis 01.11.2025 im For stattfand.